Een Taak Risico Analyse (TRA) is een risicobeoordeling van een taak die ruim voor uitvoering van de werkzaamheden wordt gedaan om maatregelen voor veilig werken te bepalen en voor te bereiden. In deze toolbox leggen we uit wanneer en hoe u een TRA uitvoert.
Het is belangrijk een TRA op te stellen als:
De verstrekker van een werkvergunning kan verlangen dat u een TRA inlevert voor werkzaamheden met een hoog risico. De TRA is een aanvulling op de RI&E.
In de volgende situatie kan een TRA nodig zijn:
Het werk bestaat uit het loskoppelen en weg takelen van aan pomp voor chemicaliën die gekoppeld is aan een installatie. Voor deze werkzaamheden is geen standaard werkinstructie beschikbaar. Het werk wordt incidenteel uitgevoerd en de risico’s lijken groot.
Het beste kan de werkwijze worden beschreven in een TRA-procedure. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor een goed uitgevoerde TRA. Betrek bij het opstellen van een TRA altijd enkele mensen die het werk gaan uitvoeren en eventueel een technisch en/ of veiligheidskundig specialist. Zorg dat iedereen goed op de hoogte is van de situatie tijdens het uitvoeren van het werk. Ga bij voorkeur kijken op de plaats waar het werk plaats gaat vinden en zorg dat informatie zoals technische tekeningen en instructies beschikbaar zijn. Breng activiteiten, risico’s en beheersmaatregelen systematisch in kaart.
Gebruik een formulier en geef hierop aan:
1. Een korte en duidelijke omschrijving van het werk, bijvoorbeeld ‘Het uitbouwen van pomp P506 in pompput 500’ en de namen en functies van alle personen die betrokken zijn bij het opstellen van de TRA;
2. Welke stappen achtereenvolgens worden genomen in het werk;
3. Bepaal per stap wat de risico’s zijn en schrijf ze op;
4. Stel maatregelen vast die het risico zoveel mogelijk verlagen. Kies bij voorkeur bronmaatregelen.
Veiligheid boven alles! Dat vonden deze opdrachtgevers ook.
Samen met hun hebben we de werkomgeving van duizenden werknemers verbeterd en veiliger gemaakt.
Input your search keywords and press Enter.